torsdag 2. april 2020

HAVET KOMMER Poesi 2019-3 Side 30-35 * Sigve Lauvaas


Storm fra vest-Ill.



Side 30-35

Å VÆRE

Å være under månen,
Bak hvite gardiner.
Å lytte til vinden, skjelve
Som lauv og nakne greiner.

Det som er, og var,
Skal bli borte.
Jeg lytter etter hjertelyd,
Og lyset flommer inn
Gjennom vinduer og dører.

Lyset kommer som en strømmende bekk
Og skaper liv og trivsel.
Potteplantene bøyer seg mot solen.

Det finnes ikke vakrere sted
Enn i en levende hage,
Der blomster gror, og barn leker.

Hør fuglene. Kan du forklare alt?
Skapelsen omfavner oss.
Både det synlige og det usynlige
Taler sitt språk.

Hør graset. Hør skogen som synger
Og puster som voksne barn.
Stammen er grunnfestet,
Og holder jorden sammen.

Jeg undres, og setter meg ned i graset.
Natten kommer tilbake, og månen.
Med sine myke vinger
Løfter den våre hjerter til stjernene.
Vi skal fly, når tiden er inne.

  
BEVEGELSE

Alt beveger seg.
Inni oss er blodet i bevegelse.
For å holde kroppen i form,
Må vi bevege oss.

Dråper faller til jorden,
Og tørstige trær og blomster tar imot.
Der er en strøm av bevegelser
På overflaten, og i rommet.

Vi speiler oss i en urolig verden,
Og ser at vannliljene nikker.
Horisonten er klar, men det kommer regn,
Og vi går mot høst.

Vi beveger oss fra vugge til grav,
Med mange mellomstasjoner.
Store sprang vil ødelegge rytmen.
Mitt hjerte vil fylles av glede og fred for livet.


JEG ER

Der jeg er, vil jeg være.
Nærmere det skapte kommer jeg ikke.
I søvnen kan jeg tale fritt.
Drømmene er uransakelige.

Dag og natt kommer med god vilje.
Jeg ser og hører, kjenner og smaker.
Jeg puster, og tar i usynlige strømmer av lys
Og mørke. Disse elementer er kulisser i livet.

Jeg er et tre i skogen, en grein
Som strekker seg etter visdom og nåde.
Om vi finner sannheten, får vi hellig fred.

Jeg er født inn i denne verden, og det er en gåte.
Jeg er alene, men har mange søsken.
Alle som lever i lyset, skal kjenne Gud.


LENGSEL

I min lengsel
Er min elskede en vakker hage.
Sjelen er hemmelig, skjult,
Min lengsel er åpenbart
I en flammende ild.

Jeg trommer og blåser i lur
For å få oppmerksomhet.
Jeg er flaggbærer og portåpner
Til den hellige by.

Min lengsel får vinger
Når mørket forsvinner,
Og bruden sier, kom.
- Jeg hviler i frukthagen, i slektens vingård,
Der englene har kontroll.


DRØM

Det er ingen drøm
At jeg hørte fottrinn
Og så en hage i et syn.
At slekt og venner satt rundt et bord
Var en åpenbaring.
Og jeg var også der.

Noen kjente jeg ved navn,
Andre hadde et skinnende ansikt
Som i forvandlingens dag.
Der var engasjement rundt bordet,
Men alle var stille, de strålte
Av glede og harmoni.

Å se det usynlige, og tro
På en vi ikke ser, er underlig.
Men kraften i navnet åpenbares
I våre liv, i alt som lever.


STORM

Skal stormen bli orkan
Og jordens navle stå i brann,
Vil vi våkne i et speil.
Havet løfter seg.

En morgen er alt stille.
Lyset i mørket er tilbake.
Vi snakker om våre liv.
Vi staver kunsten.

Sjelen fylles av vind og hav.
Menneskebarnet seiler.
Ømhet blir til bitterhet,
Kjærlighet til smerte.

Når fiskeren går i land,
Sloss havet med hvite bølger.
De stuper mot kysten.
Vi leser Fader vår.


TEGN

Vår gud tegner kart, og byer,
Høye hus og jublende barn.
Jeg legger ofte hånden på tegnebrettet,
Og vet at alt må passe.

Gud er nøyaktig, og kjenner hvert strå.
Alle stjernene har han plantet
I det uendelige verdenshavet.
Hvert foster dikter, og vokser i hundre år,
Men noen blir eldre.

Vi ser tegn i sol og måne,
Men glemmer å tyde skriften.
Boken er låst mellom to permer,
Og vi kjenner ikke dybden i ordet.
Vi lever som i Noas dager.


FREMTIDEN

Fremtiden kommer inn i vårt rom
Med nye bokstaver og ord.
Datamaskin og Internet
Fletter verden sammen.

Juveler på himmelen lyser i kveld.
I natt skal noen til månen.
En reise så lang som et eventyr
Skal måles, veies og filmes.

Lys over livet, med brillene på.
Les hva Skriften sier.
Fremtiden er i rommet nå.
Den kommer imot oss, mens tiden går.
Vår fremtid er i morgen.


HØR

Lytt til de døde,
Til de ufødte barn.
Lytt til trærne i skogen.
Se, hva du er og har,
Se, hva du får
I møte med ordet som skaper.

Du tilhører meg, sier noen.
Et dommedagsspråk.
En røst roper fra øst og vest:
Kom over, og hjelp oss.

Hvordan skal ordet nå frem
Der trommene raser?
Hvordan kan vi finne et hjem
Til fattige og svake?
Medynk roper i vårt hjerte i dag,
Mens verden larmer.
Da må vi våkne.


VERDEN

Omkranset av verden
Blir menneskebarnet født.
Himmelen lyser i navnet
Som skaper dag og natt.

Blodmånen seiler på havet.
Solen legger seg flat.
Vårt indre forstår at døden
Er slutten på reisen vår.

Slekten blir kronet med seier
Hver dag et barn blir født.
Jeg drømmer om lysere tider,
En verden uten krig og sult.

Verden henger på søyler
Som stjerner i himmelrom.
Vi lever, og dør med et evig håp
Å treffes igjen til slutt.


OPPHØYET

Trær er opphøyet, fjell og stjerner.
Høyt over alt er englene
Som holder utkikk.
Vi innvier oss til visdom hver dag,
Og søker ro under greinene.

Fuglene flyr, men vi drømmer.
En berøring av evigheten har vi i ordet,
Og i hjertet som banker navnet.
Vi er opphøyet og velsignet av ham
Som kjenner oss, og gir oss kraft.

Fløytespillerne i hagen, i verden,
Troner i lyset, og gartneren kommer.

Storm fra vest-Ill.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar