torsdag 17. januar 2013

HVITE HESTER I FJELLET av Sigve Lauvaas * Side 24-29 (Bok 3-2013

Fjell i vinterdrakt-Ill.Grete Kvinge


STØV

Hva skal jeg skrive
Når alt er skrevet, og nattergalen synger
For siste gang.

Se, dagene løsner fra hverandre
Som sider i en bok.
Noen har ikke gjort jobben.

Jeg tørker støv,
Og skriver mellom øktene noen sanger
Om å ta vare på ordene.

Snart er alt bare bilder på nettet,
Og dagene blir lange
Uten en dråpe fra kildens vann.

Hva skal jeg skrive på veien, i hjertet
Til de bortkomne,
Som en påminning om hvem vi er?

Før solen går ned planter jeg et frø,
Og roper i fjellene,
Så skjønnheten kan bli synlig for alle.


SØVN

Før søvnen kommer
Taler jeg til mitt hjerte om stillhet,
Og vet at tålmodighet gir stor lønn.

Det evige henger ved oss som en kappe,
Og berører vårt indre som et deilig måltid.
I søvnen seiler jeg på havet, og over fjell
Til stjerner, og til den ene
Som har vært så lenge borte.
I drømmer kan jeg se alt, og kjenne nærhet
Hellighet, renhet og dybde.
Søvnen er inderlig, min beste venn
Og ladestasjon for kraft, sang og visdom.

Side 25
REISE UT

Mor følger meg et stykke på veien
Til skolen første dagen.
Jeg reiser ut, strekker meg
Mellom andre i bygda,
Til jeg står på egne bein et sted.

Jeg lengter tilbake, men fester blikket
Mot en stjerne, og reiser videre
Med friskt mot, og når langt
Før jeg med stolthet kan se bygda igjen
Og legge armene om mor
Som gav meg alt.

Det er kjærligheten som drar.
Jeg hviler i åkeren og dialekten,
Og kjenner tilhørighet til hus og landskap,
Og har bilder fra langt tilbake.
Jeg hørere kjælende ord fra mine egne
Som sitter på hver sitt reir
Med åpne dører, og tar imot meg
Når jeg kommer.  


SISTE REIS

En morgen er alt forbi,
Klærne står urørt i garderoben,
Skoene opplinet.

Døden kom en morgen,
Og sorgen stupte inn over oss,
Uvirkelig, og brutalt.

I alt lyser håpet, det evige håpet
Som bærer oss over grensen.

Men våren skal komme igjen,
Og den som er gått bort skal våkne
Og stige som en hvit stjerne,
Inn i det aller helligste.

Side 26
FJELL

Skogen trekker seg opp
Mot fjellet som blinker i stillhet
Og bølger i hvite tagger til langt på natt.

Himmelen presser fjellet ned til oss
Som vil høyere med hjerte, sjel og skulder,
For å se nærmere på stjernene som lyser i blått.

Fjellet strekker seg fra grønne dager
Til fri sikt i stillhetens rom,
Der ånden tar oss med på lette vinger
Over grenser og opprørt hav,
Til dødsengelen banker på.


FLYKTIGE DAGER

Vi lever noen flyktige dager,
Og fortæres i hast.
Snøens hvite teppe kommer flyktig,
Og reiser bort i solvarmen
Som vann i bekker og elver.

Snøen kryper og stuper fra fjellet,
Og renner i havet som en rosett.
Dagene tæres i frost og rim
Frem mot en blomstrende sommer,
Og fjellene vokser i grønt.

Fjellene står som kirketårn i dalen
Og strekker sin hals mot lyset.
Dagene kommer flyktig inn vinduet
Og synger som trosten fra eviggrønne greiner
Og flakser i rommet til kammermusikk.

Speilet lærer oss hvem vi er, og fjellet
Holder dagene fanget i sitt nettverk
Til bygningsmannen gir befaling,
Og fjellene åpner seg i ild og redsel
Til dagene stuper i en hvitmalt kiste. 

Side 27
TIDEN

Tiden etterlater ingen nye spor.
Vi snakker om tidens tann, men
Vet ikke sikkert
Om de er taushetens gåte.

Vi kjenner duft av frost, eller sommer.
Og vandrer avklippet i parken,
Som trær og busker
Som venter på vårens kraft.

Tiden ødsler tid utover jorden
Som en såmann.
Og tiden strekker seg inn i fjellet,
Der stillhetens hjul er et ekko
Fra slekt til slekt.


ENNÅ

Ennå har vi vinden og havet,
Og snøfuglen flyr fra pol til pol.
Og våre kropper blir utbrent på veien,
For vi er sårbare
Og trenger nye krefter hver dag
For å overleve.

Vi vokser inn i landskapet
Med hviskende lepper, og kaller på Gud,
Så vi kan få nye øyne, og et åpent sinn,
Så vi kan leke med engler
Og kjenne åndens kraft
Som gir oss lys og varme på reisen
Til de evige boliger.

Ennå er vi som fugler, og flyr som frø
I vinden, som bier fra blomst til blomst
Med hviskende lepper.
Vi står opp ved daggry, og bøyes i støvet
Før lauvet faller, og er i vinden
Som flagrende hjerter under åpen himmel.

Side 28
SVANER

Jeg ser i denne morgenstund
Et svanepar i elven.

En skjønn og yndig ring av gull
Skal dryppe ned
Til disse to som gir sin kjærlighet
I åpent landskap.

En stille sang skal tone ut
Som lys og vår.
Trompeten spiller i blomsterskrud
For henne og han som baner vei
Til lovsangkor.

Svaner bølger over jord
Og vekker til live, med frossen klang,
Det stumme smil.

Freden, stillheten, velsigner oss
Med kildevann.
Og i et morgengry i elven her,
Har svanene et i vårlig bad, og seiler
Spenstig som et par.
Det er et syn.


SØVN

Liljene sover, fjellet sover,
Barnet sover,
Og graset visner.
Lyset slukkes, ett etter ett.
Snart er hele bygden i stummende mørke,
Og alle sover.

Tjeneren sover, og bygningsmannen.
Skogen sover, og fjellet tier.
Markene sover,
Og det blir frost på jorden.
Og stjernene stiger mot Gud.


Side 29
HVITE FJELL

Hvite fjell under blå himmel,
Tinde på tinde
Uten spor, alt ligger øde,
Bare noen rein.

Hvite fjell, og jorden er i dvale.
Ingen klokker kimer,
Ingen drikker vann.
Frosten tærer landskapet.

Hvite fjell har sitt eget liv
Og blomstrer i sol og isroser.
Snøen blir til en hard skavle
Som styrter når tiden er inne.

Kom til de hvite fjell
Og se dette praktfulle, rene, ekte,
Som løper i klarvær og mørke
Som hvite hester i trav.

Kom til snøfjellet, til det hvite tempel,
Og bli beruset av kjærlighet.
Da vil du og få vinger,
Og fly som snøfnugg til verdens ende.


SKYER

Skyer på flykt,
Fjerne skyer uten mål.
Mennesker på vandring under himmelbuen,
Over store fjell, til fjerne kyster.
Skyer hviler over oss, og vanner jorden.
Her hviler den hele hop,
Og fjellene står steilt mot stormen
Før regnet kommer
Og stemmen i fjellet blir forandret,
Og skyene går i drift som saueflokker
Mot klarvær og sol i fjellet.
Det er høytid i Gjestehuset i de levendes land.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar