tirsdag 15. januar 2013

HVITE HESTER I FJELLET av Sigve Lauvaas * Side 2-7 (Bok 3-2013)

HVIT HEST I FJELLLET-Ill.SATELITTFOTO


HUSET

Jeg var i huset
Og i huset er en brønn
Og i brønnen er perler som lyser,
Og rundt brønnen er en vegg av stein
Som er hard og glatt,
Og jeg kan speile meg i vannet.
Og øynene lyser opp rommet
Så jeg kan skrive mitt testamente
Og legge meg lykkelig
Til solen stiger.

Jeg var i huset
Da noen banket på,
Og jeg hørte lyder i rommet.
Og rett rundt meg var en skygge
Og i skyggen var en hånd
Som velsignet meg i huset og på veien,
Og lyste inn i min sjel
Så jeg kunne vandre fredfullt
Alle mine levedager.


VENDE TILBAKE

På min vandring
Vender jeg alltid tilbake til skogen,
Og kjenner meg hjemme
I ly for det store fjellet
Hvor vinden blåser utanselig.

Jeg vender tilbake til naturens lykkelige favn
I skogens drømmeverden,
Der jeg kan høste kongler og blåbær
Og høre orrfuglen i kurrende lek
Før snøsmeltingen.

Jeg vender tilbake til hjemlige trakter
Når alderdommen kommer
Og jeg er alene i verden,
Som en svane uten vinger.

Side 3
JULENATT

Det er julenatt
I fremtidens katedral,
Og tiden svinger lysestaken
Og barn ler.

Det er stjerner over alt,
Og engler med barn i hendene
Og gjetere med sauer
Og en kirkegård.

Det er julenatt i Betlehem
Og krybben er tom,
Og et barnekor fra Amerika
Som synger julen inn.


KANAL

Verden er full av kanaler
Og kropper som bøyer seg frem
For å ta imot signaler
Og stemmer fra fremtiden.

Kanaler trenger seg gjennom huset
Og er tilgjengelige dag og natt,
Likevel lukker vi oss inne
Og holder oss fast.

Kanaler svirrer i luften
Og kommer som jagde mennesker
Inn i rommet, inn i kropp og sinn,
Til vi får koblet ifra kontakten.

Vi trenger kanaler for å lese og sende,
Men beskytter oss mot reklamen
I eterens bølgegitter,
For vi er svake, og trenger hjelp.

 Side 4
JEG VIL LEVE

Jeg vil leve i stillhet
Og vente på lyset, lytte etter din stemme,
Og lese ordet.

Jeg vil leve i ensomhet
Til jeg møter din nærhet, og kjenner kraften
Av ditt mektige ord.

Jeg vil se etter fuglene
Som flyr varlig mellom husene,
Og strekke meg etter dine vinger
Som verner mot alt ondt.

Jeg vil leve til jeg møter ditt ansikt,
Og kan se dine spor bak alle fjell
Og høre jubel av englekor.


VEIEN

Forbi huset går en vei,
Og på veien går en elg,
Og fuglene prikker korn
Fra den gamle mannen i tårnet.

Her lyser det alltid i tunet,
Og fuglene får mat,
Og elgen føler seg trygg her
Ved det hvite huset.

Det er vinter på veien i dag,
Og jeg ser etter posten,
Og tenker at veien er for alle
Som lever mellom oss og Gud.

Veien jeg legger bak meg
Er heftet av mange dager og år,
Men veien som ligger foran
Vil jeg løfte inn i himmelen.

Side 5
FØTTER

Føttene våre trakker rundt på jorden
Og er rastløse, ensomme.
Som en ørkenvandrer trakker jeg
Med sjel og skjorte
Over fjell og fjord, til det ytterste,
Der isbjørnen bor.

Jeg vinker i vinden med flyspissen,
Og vender tilbake til gamle trakter
Etter mange år på reis.
Og alle reiser er som en glidelåstur
Frem og tilbake fra jobb,
Til knappene blir stasjoner og byer på kartet.

Føttene vandrer fra dør til dør,
Og ansikter blir klare som krystall,
Og mitt håp vokser.
Jeg vil aldri miste bildet av den ene
Og håpet å treffe den utvalgte
Mellom engler og Gud.


GODE RÅD

Gode råd er dyre, og jeg betrakter
Gode råd som melk og honning,
Visdom og kunnskap, en hilsen, kraften
Fra skapelsen, en ånd
Som beveger mitt hjerte til å velge
Den rette veien, se lyset,
Og åpne dører.

Jeg søker gode råd i ordet, og er beæret
Av venner som ser lenger enn dagen.
Jeg strekker meg etter stjerner
Og løfter blikket mot Gud.

Visdommen i ordet er perler alle kan lese
Og smykke seg med på veien til innsikt,
Kjennskap og nærhet til det hellige.

Side 6
DEN ENE

Den ene, den elskede er som nymåne,
Som et øye som løfter seg
Til ditt hjerte i kjærlighet.

Den ene er kjærlighetens blomst,
Den mest verdifulle diamant, gullet
Som aldri forgår, livet som gir seg selv
Til legedom for verden.

Den ene er mitt smykke natt og dag,
Som hvert øyeblikk omgir meg med glede
På veien til gledens paradis.


KOM

Kom til vertshuset. Dørene er åpne.
Kom med ditt liv til høyborgen
Som tar imot forvillede hjerter.

Kom, dere som er selvgode, og få en ny vei.
Kom og se lyset som åpner dører.
Kom, og få bønnens nøkkel,
Så ordene kan vokte deg.

Kom til vertshuset med dine sorger og plager,
Så livet kan bli helt, og vismannen
Kan møte deg i rommet med bilder
Av gode kvinner og menn.

Kom til morgenfrokost, og smak av brødet
Som skjenkes pilegrimen som går
Med målet for øye, og holder seg varm
Av kraften i lyset på veien.

Kom med et rent hjerte, og du er benådet
Og salvet med olje fra Sion.
Kom til fjellet og drikk av vinen som forynger
Og gir visdom til evig liv.

Side 7
PARKEN

Parken er ikke alene,
Men hvisker ustanselig
Til forbipasserende, til hverandre
I trærne, i hendene
Som vinker.

Jeg ser på fuglene og snakker
Med noen som sitter nedbøyd,
Gamle menn og kvinner med poser,
Helt fanget av de siste sekunder
Som maler tekst og bilder
I arkivet som brenner
Som et urokkelig fjell
I natt og tåke.

Parken strekker seg ut
Og bunter seg sammen i små busker
Som blir til aske en dag,
Mens blomstene kommer villig
Med vår og glede
Som lengter etter sommervarmen
Som nordmenn i Vardø og Karasjok.


HØRER

Jeg hører stemmer i fjellet,
Skrapelyder og smell fra dyr
Og havørn. Vind i ur og brattheng
Med snø, vinter i dvale
Gjennom mørke netter, og sol
På ytterste nes.

Jeg hører fisken vaker, endelig
Noe å se etter, hører lyd av grevling,
Usynlige bevegelser i rommet,
Flaksende fugler,
Tid på vandring, motorbåt,
Ekko av klokkelyng
På Espevær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar