søndag 20. januar 2013

HVITE HESTER I FJELLET av Sigve Lauvaas * Side 38-43 (Bok 3-2013

HVITE HESTER-Ill2

VIND

Hvem er i vinden?
Den ene bøyer trær
Og stryker fjell.
Vinden kommer nær
Den som elsker.

Hvem er i vinden nå?
Et barn som smiler, et ansikt
Mykere enn gull, en vev
Av kjærlighet, små roser
På et kinn, et smil.
Det beste som kan skje,
Har skjedd.
Et nyfødt barn.


TIL DEG

Et brev til deg, et ord,
Noen bilder fra i fjor, en hånd
Som vinker: Ser deg snart.
O’ kjærlighet.

Det gror en blomst i dine spor,
Og verden er så stor, så stor,
Med hjerter i.
Og du er vennen min i dag,
Og alltid er du min
Prinsesse, dronning, tulipan,
En blå fiol,
En stjerne og en kjærlig sol
Som smiler vidt
Og tar meg inn til seg.

Vidunderlig å være til.
Det demrer nå.
Du er mitt brev, et navn av gull,
En drøm, et eventyr,
Det store hvite fjell, en rosebusk
Av kjærlighet.

Side 39
TID

Tiden står stille,
Og solen er god.
Så går vi en tur i skogen.

Over fjellet går veien til Gunnar og Per,
Og Stine og Hanne vil springe,
De ler, og fjaser om nattergalen.

Tiden kommer til henne og han.
Gud vet om dager er talte.
Men gifte renner de fjell og sti,
Og finner til slutt en kirkegård
Med slukte lys.

Og skogen vokser, og fjellet står
Som en varde
Og forteller om ting som skjer,
Om hender som knytter sammen
For godt.
Og tiden står stille.


SANG

Høst og vinter er en sang,
Fjell og skog vil synge.
Lytt til barn i alle land.

Vår og sommer synger nå
Og himmelen har stjerner på,
Og du er brud, og brudgom.

Hvite fugler i fjell er sang,
Hester i trav over tunet.
Alle synger den nye sang
Om livet som danser i månelys
Mens englene vinker i trærne.
Og alle strekker sine armer ut
Til den ene, den elskede som sover
I klokkelyng, og drømmer om barnet.

Side 40
KRAFT

Jeg føler ny kraft
Til å skrive ferdig brevet,
Til å kjempe for retten,
Sannheten og lyset
Som bærer de svake frem i dagen.

Jeg føler et mirakel
At jeg på ny og på ny skal kunne se
Meg selv i speilet
Som en bolig for Herren.

Bare av kraft er jeg en bolig,
Et redskap, og en hånd
For gode gjerninger.
Jeg føler meg omfavnet av nåde.

Mine øyner lyser
I hans lys, som gav meg livet,
Og jeg er fri til å vandre
På veien til stillhetens hus,
For å søke kilden.


TIL FJELLS

Når dagen kommer vil jeg til fjells.
Jeg vil gå på de gamle stier
Og kjenne fjelluft, og se vekten
Av tusen blå fjell åpne sine dører
Til et vandrende hjerte.

Jeg vil søke etter begynnelsen til eleven
Som fosser diger i dalen,
Og bryter gjennom ur og voll
Mot åpent hav.
Jeg vil søke friheten, og kjenne på fjellet
Som stiger i blått
Som en horisont mot mitt indre
Som åpner og stenger, velger
Og velger bort møteplasser på veien.

Side 41
FRI

Jeg er fri, og kan hoppe fra fjell til fjell,
Søke ly under stjerner,
Er min egen herre på jorden
Og lytter vennlig til viljen.

Fjellene er vakre, og alt virker.
Slik jeg befaler, slik skjer det. Et ord er nok,
En tanke løfter meg i skyer,
Og jeg har hus over alt.

Jeg er velsignet, og kan fly,
Og beveger meg rundt omkring etter fri vilje,
Og jeg føler at jeg er ett med tiden.
Det er en hemmelighet.

Jeg vokser i fri luft, og blir sterk av ordene
Som kommer fra høyden.
Min sjel vokser i godhet, og jeg tilhører
En utvalgt slekt, velsignet av Gud.


SJELEN

Min sjel gjør oppdagelser i rommet,
Og utforsker veier.
Jeg vokser, og gjør fremskritt,
Og søker mot fjellene, til stillhetens rike bord.

Min sjel tar til seg av kjærligheten,
Og bygger en varde for fremmede.
Jeg er en bygning som reiser seg på jord
Som en søyle mot himmelen.

Min sjel reiser i tillit og tro
Mot nye mål i rommet, mot årstider
Som ennå ikke er oppdaget.
Jeg reiser med bildet av den ene, mot Soria Moria.

 Side 42 
DAGER

Dagene er en flokk gjess
Med en spesiell adresse.
Som trær i skogen er dagene,
Som fjell i landskapet,
Som øyer i havet.

Hver dag er noe for seg selv,
Et blad i boken,
Et rom i livet.

Dager debuterer fra morgen til kveld.
Det kommer alltid en ny dag.
Det kommer alltid en ny vår.

For norske lesere, er sommeren
Årets høydepunkt.
Da kan en gå toppturer
Og kjenne varme i kroppen.

Hver dag er et håp,
En hånd som strekker seg ut
Og velsigner oss.

Vi samtaler om dagen, og dagene
Som leder oss vider i historien
Til de blå fjell, og fortellingen
Om hestene som gikk over isbreen
Til et nytt land.


ØYNER I FJELL

Ser vi lenge nok på fjellet
Oppdager vi glitrende øyner
Som varsomt strekker seg frem
Som solglimt i tiden.
Vi ser øyner som flyr og hvisker
Navn vi bør kjenne.
Fjellet strekker ut sine armer,
Og er livredder og venn.

Side 43
SKATT

Jorden tar godt vare på alle sine eiendeler.
Den sylter ned historien
Og skriver våre liv.
Menneskene går inn i fjellet
Og lyser i dalen.
Med usynlig skrift blir historien fortalt,
Og vitner om oss i tusen år.

Hest over fjell er en vinterhistorie i storm
Fra generasjoner tilbake.
Vandring over store avstander med hest
Var begynnelsen til vår sivilisasjon.
Språket gir oss ingenting, uten fortiden.
Men språket viser oss tuntreet
Som et trygt sted å være, et varmt rom
Der sangen lyder fra urbildet.
                                    
Jeg synger for ham som synger i våre hjerter
På fjellet og i dalen.
Jeg vil synge for fjellet som lyser
Og viser oss veien videre.
Jeg vil synge for jorden som gjemmer våre skatter
Til kraften og rytmen i bevegelsen er borte
Og en ny tid kommer inn i rommet
Med rolige skritt.

All visdommen på jord blir oppbevart
I gullkister til en ny morgen.
Og all naturen higer frem mot en forvandling
Til en ny begynnelse,
Der alle lever i harmoni, og skatten
I våre hjerter er nåde.

Alle fester sitt blikk på fjellet,
Som er en saltstøtte, en bauta, en varde,
Et bilde på historien som varer ved til evig tid.
Men skatten er menneskene,
Som er et bilde av Guds ansikt.
Og denne skatten er et tempel
For lovprising og bønn. 




Mine blogger

Blogger jeg følger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar