tirsdag 15. januar 2013

HVITE HESTER I FJELLET av Sigve Lauvaas * Side 8-16 (Bok 3-2013)

Nesten usynlige hester-Ill.foto


BO ET STED

Jeg ville bosette meg på overflaten,
Kanskje i nærheten av fjellet
Som har hjulpet meg med fakta.
Jeg skriver og bosetter meg på veien
Som blir borte mer og mer
Til jeg er alene igjen på en øy i havet
Sammen med en fugleflokk.

Og himmelen er blå og ren, og solen gaper
Av glede imot mitt ansikt, og ler
Av ordene som siler i luften.
Jeg bor i dimensjoner som løftes
Og svinger i malstrøm som en spiral
Som søker mulighetene med intens styrke
Og gjemmer seg i sitt eget skall i  rommet
Når havet stiger.


VINDU

Jeg ser ut av vinduet, og ser fjell
Med hvite hester, gjennomsiktige hester
Som oppviser åpenhet,
Men er lenket til hverandre.

Jeg ser snøfnugg danse som hester i fjellet,
Som trosser vinterværet, og gleder seg
Over minusgrader og skiføre,
Mens nettene blir korte, og solen minker
Til en bue i vest.

Jeg ser strømmer av fugler som drar mot toppen,
Og sklir barbent ned i sprekker,
Og dekker over all naturen, som lønneblad,
I et teppe som forteller om våre veier
Og alt vi har i vente.

Jeg forsoner meg med tiden som banker
Som et hjerte, og gjør oss nærsynte og stive,
Så vi ligner gamle trær som roper etter fedreland.

Side 9
FOLK

Jeg møter stadig folk
Fra alle verdens hjørner,
Og sanser kulturer og kunst
Som skiller seg ut med latter,
Og toner i musikk
I det store bildet som lyser
Og søker vårt øye og sinn.

Jeg møter seere og malere,
Sangere og industriarbeidere,
Alle legger merke til tiden som går
Mellom veier og telt i dalen
Til byer og høye fjell.

I begynnelsen så jeg etter bilder i naturen
Og merket kropper og ansikter
Som lignet mitt eget bilde,
Før urbildet dukket opp og gav vekst
Til troen og håpet, og forvandlet mitt liv.


VELKOMMEN

Jeg er mottakelig for forandring,
Og er åpen for kunst
Som tangerer mellom symbol og virkelighet.
Jeg ønsker duften av henne velkommen,
For kraften drar i meg
Og gir meg en guddommelig innsikt,
En ånd som bærer ordene frem
Til folkene til venter på stranden.

Jeg hviler i ordene som lyser på veien, og glemmer
At jeg er en tjener med en udødelig sjel
På veien til Jerusalem, den hellige byen
Som blir rykket bort, og kommer igjen
Ren som en due fra oven
Til toner av strengemusikk og trompet.

Side 10
RETT OVERSATT

Jeg oversetter ikke.
Det er ikke enkelt med ord
Som lyser opp.
Hva er meningen, poenget,
Hva kan jeg lære?
Jeg staver meg frem,
Og er ferdig på morgenkvisten
Med gammel kaffe
Og smuler av brød på golvet.

Jeg oversetter engler, beger,
Halvferdige rim,
Og drikker vann mellom ordene
Som går alene, uavhengig av språk
Til neste stavelse, generasjon.
Det er et faktum at alt er ikke lett,
Og måles og veies
Som små barn på fødestuen,
Poteter i skillemaskin,
Eller brøddeig..

Jeg oversetter ved soloppgang
Og finner nye veier til kjernen
Som holder materien sammen
Til en bunt arme lyngblomster
På en ny arena, hvor lyset åpner porter
Og hjerter banker for kjærlighetens gave
Med ordets gjenskapermakt.


LYS

Vi kan ikke klatre inn i lyset
Eller fange det med våre hender.
Men lyset kan favne oss
Som et gitter av stråler, og løfte oss
På drømmens vinger.
Der kan vi gjemme oss i lyset,
Og være synlige som stjerner og måne
Til verdens ende, i stillhet og tillit.

Side 11
I NATTEN

Hvem banker på i natt,
Og hvem leker i vinden?
Mine øyner stirrer dypt i skymringen
Og legger seg som en vev på puten.

Jeg er i mine bilder, og fylles
Av undring og lengsel til det store dypet.
Men når alt usynlig blir synlig,
Vil jeg forstå himmelens lys
Som ordet som ble menneske
Og tok bolig iblant oss.

Om noen banker på, vil jeg lytte.
Kanskje en tigger er på døren i natt?
Kanskje var det en engel i forkledning
Som hadde reist på hesteryggen
Over store fjell, til min enkle stue i dalen?
Jeg blir svimmel av tanken.
Jeg må sove, og kjenne varmen
Av den dype stemmen.
I natt vil jeg bøye meg i stillhet,
For Herren har talt.


FUGL

Det flyr en fugl i natten,
Det er en evighetsfugl, en søster eller bror.
Små søsken leker i tunet,
Og noen speider i fjellet
Etter de levendes land.

Fugler løfter sine vinger, og flyr som harpestrenger
Over land og hav, over fjell og fjord,
Til boplasser på øde strekk,
Der toget farer forbi som lynet.
Der er vinteren lang som et eventyr,
Med fuglebrett i hagen.
Og folk løfter hverandre i kjærlighet.

Side 12
FISKEVÆRET

Jeg har vært i fiskeværet
Og på fyret.
Jeg har sett gamle og unge menn
Gå i bølgene.
Havet tar og havet gir.

Lofoten løfter sin panne i solen
Og leser vår lengsel.
Kraftig banker fisken i garnet
I Lofoten, i øyværet,
Der tiden står stille nå.

I tusen år har fiskeværet åpnet sine dører
Og samlet fisk til menneskene,
Så livet kunne gå videre.

Jeg har vært der ute i havgapet
Og lest vandringen
Fra tidenes morgen til i dag.
Og alt dreier seg om fisken
Som daglig brød,
I navnet til Fader vår.


VERDEN

Opp og ned går verden,
Som en båt i bølger.
Verden er på bunnen, folkelig,
Men har et fordreid ansikt
Og fremstilles som fremmed.

Verden er delt i små biter,
Og en vet ikke hvor en skal begynne vandringen.
Det er langt fra pol til pol,
Og kontinentene er dekket av fjell,
Og havet skiller oss.

Bare ord og himmelens nettverk
Kan bygge broer for fremtiden.

Side 13
MØTES

Dikteren og leseren møtes på fjellet,
Ved en bekk,
Der begge er fremmede.

De møtes på toget, mens alt er stille,
Og øynene treffer hverandre
Som lysglimt.

Dikteren søker sannheten i ordet,
Og serverer frukten som gave
Til alle som tar imot.


SNØ

Noen venter på snøen,
Mens noen ønsker at den ikke kommer.
Noen lever av snø
Og lokker turistene med hester i fjellet,
Mens andre frykter kaos på veien
Med snø og is, og ulykker.

Min sjel kan ikke oppnå fred,
Uten å kjenne renhet i snøhvite fnugg
I en nattesvart, tung verden.
Mitt hjerte lengter alltid etter varme
Og en grønn og frodig sommer.

Snøen er et bakteppe til det evige,
Det hvite fjellet som lyser i verden
Og skaper alt nytt.


SANG

Jeg lovsynger det hvite. Nattergalen synger
Om den nakne renhet, om bildet av det hellige
Som lyser over jorden og skaper unntak
I dødens verden, hunger og pest i korridoren.
Jeg lovsynger den hvite engel til evig tid. 

Side 14
HVITE HESTER

De hvite hestene kommer fra månen,
Eller et sted langt borte fra.
En flokk gjess, isbjørn, hvite hester
Er som bølger på havet
Som bryter mot land
Og reiser seg med store spir,
Og bøyer av som fossefall og stryk i fjellet,
Der hestene flyr i skyer og galopperer
Som himmelstorm i rommet.

Et sted mellom oss
Traver hvite hester i luften,
Og vi er redde for mørket, der hestene bor,
Og vinker som snøfnugg i natten.

Jeg er redd de stor hvite hestene
Som kommer inn i landet
Og slukker lyset langs veiene,
Der vi vandrer, og leter etter mening,
Teller dager og år, og venner
Som er gått bort mens vi venter
Brev fra hospitalet.


ORD

Ord er bilder. Jeg har mange bilder i stua.
Det er lettvint å henge dem på knagg
Som yttertøy og skjorter.

Bildene er til stede i all slags vær.
De står i stua og venter til noen banker på,
Eller kommer rett inn gledesstrålende
Med blomster og svettelukt.

Ord tar imot alle på beste måte, og møter oss
Som venn eller nabo, med et smil.
Og til større nærhet, til mer kjennskap får vi
Til bildet som gir av seg selv, ubetinget,
Så vi kan få et gløtt av det innerste.

Side 15
FREMOVER

Bilen er i bevegelse,
Menneskene går fremover
Og dagene smiler bredt
I sommervarmen.

Jeg vil ikke lukke øynene
For maskinen som durer i vei.
Med nye språk farer hjulene frem
Og forvandler landskapet.

Jorden blir sådd, og høsten kommer
Alt er i en plan, og til glede for oss.
Og snart er vi fremme ved målet.
Hjertene banker for den ene.

Og vi er på toget, passerer stasjoner
Som trykknapper, lyspunkt i natten.
Det er henne eller han, og den lille
Som er på vei til en ny verden.


FATTIG

Fattigdommen raser i verden
Og flere og flere slutter å jobbe,
Og gatebilde yrer av folk.
Som en karavane glir toget i tiden
Som banker på.

Men døden skjærer inn fra havet,
Og folket blir sårbart.
Hjelpesendingene avtar i styrke
Og natten kommer med pest,
Mens håpet svinner.

De rikes hus blir høyere, murene blir tykkere,
Og vaktmennene går med gevær,
For det er ikke trykt i landet
Hvor ingen dyrker og ingen sår,
Og rasjonene smuldrer bort på veien.

Side 16
LIVET

Hemmeligheten med livet
Får vi aldri vite her.
Underet, at vi lever nå,
Er av en høyere opprinnelse.

Tiden som jager utenfor husveggen,
Kan aldri skape liv.
Selv på tur til fremmede planeter,
Vil vi aldri oppdage den ene.

Han som gir og tar, og kalles under
Rådgiver, herre og gud,
Og som har all makt på jorden
Og under jorden, har gitt oss livet.

Livet er en gave og en hemmelighet,
Et anker til det overnaturlige.
Vi er lenket til skapelsen,
Vi er en del av melkeveien, vår promenade
Fra opphavet til lysestaken slokner.


TID

Tiden er et øyeblikk.
Alle dager i livet er øyeblikk,
Støv i ørkensand, korn fra åkeren.

Vi bæres frem i et øyeblikk,
Mens stormen hyler i trærne.
Og i et øyeblikk er vi borte fra jorden.

Tiden rensker treskeplassen,
Og såkornet går over i nye liv
Til røttene vokser inn i himmelbuen.

I øyeblikket blir det plantet og sådd,
Men stormen og nøden herjer på jorden.
Bare nåden kan berge en rest for Israel.




   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar