tirsdag 15. januar 2013

HVITE HESTER I FJELLET av Sigve Lauvaas * Side 17-23 (Bok 3-2013)

HEST I EVENTYRET-Ill



HESTER

Hesthaug, Hestnes, Hestås, Hesten,
Navn som lyser mot det blå.
Hester blinker i det fjerne, traver
Mellom fjell og fjord.

Månen skinner fritt mot hester
På en vakker sti dag.
Hardingslepa over fjellet
Speiler hest fra gamle år.

Hest til lyst, og hest til glede,
Over mark og fjell, i li.
Ri en hest før dagen heller,
Søke sammen under himmelkroner
Til et treff for prinser og prinsesser,
Kjenne varmen av å være
Grein og frukt av epletreet.
Stien, fjellet ligger foran
Som et telt fra skapelsen,
Før menneskene flyttet inn.


TALE

Naturen taler til oss på stien.
Lyngen taler ikke til alle,
Men til den som er utvalgt til å se
Og kjenne pusten av en blomst.

Her er kilder du kan smake.
Kraften, gleden åpner døren
I skapelsens univers.
Med ditt hjerte kan du komme
Og finne fred i Jesu navn.

Naturen speiler sol, og måne.
Brønnen bugner, fjellet synger.
Bølger går som vind i seilet.
All naturen har en stemme.
Barn og blomster åpner seg i eventyret. 

Side 18
GRØNT LAUV

Jeg så et eviggrønt lauvtre,
Et kristtorn som breier seg i hagen
Med røde bær
Og skaper livslyst og glede.

Lauvverket er en hilsen,
Og et kyss til gartneren som kommer
Hver morgen med mat til fuglene.
Grønt lauv skaper håp og kjærlighet.

Grønt lauv er som ansikter, modne frukt,
Som henger for våre øyner
Og forteller at vi er en del av lauvverket,
Synlig for alle folk.


UT I VERDEN

Du løfter hode
Og går ut i verden,
Presser kroppen i vind
Og griper et annet hjerte.

Du våkner i jubel,
Og vandrer med kraft, dag for dag,
Til tiden renner i havet.

Det er vår lodd å bøye hode,
Og kjenne varmen fra sol og måne.
Det dypeste er ekkolodd
Som føler fisk langs norskekysten.

Men alle skal ut i verden,
Og veien er lang og bratt. Vi må videre
Og ser etter en stjerne, ser etter søsken
Og er evig ung i nærhet til det hellige.

Vi er et menneskebarn i ensomhet
Som har fått helbredelsens gave i navnet
Som lyser over alle navn.

Side 19
VIND

Når sommervinden flyter over fjellet,
Og jeg er ung, og ganske pen.
Da får jeg vite av en kvinne,
Jeg må komme:
Det er så lenge siden sist.
Du gjør meg glad.

Jeg plukket syriner med på veien.
Hun fikk hilsen, og et lite kyss.
Jeg husker ikke resten, hva som hendte.
Men vi ble venner da
Med hjelpeløse blikk.

Når sommervinden banker i mitt hjerte,
Da må jeg smile. Jeg er like hel.
Tenk alt i verden jeg har virket helt alene.
Nå er jeg gammel, med joggesko,
Og jeg er pensjonist.

Jeg søker vinden over alle fjell,
Min hjertenskjær, som synger.
Jeg søker stillhet,
Og interesserer meg for mangt.
En dag var jeg på Galdhøpiggen.
Nå er jeg her, i Trondheims katedral.


KJÆRLIGHET

Kjærlighet kan dø.
Som et isfjell kan det renne bort.
Om våren er kjærligheten intens,
Om høsten laber.
Kjærligheten er et viktig fundament
For livet i vinterstormen.
Langs hele veien finnes møtepunkt og lys
Som strekker ut sin hånd.
Og her er jeg, og her er du.
Kjærligheten er en gåte,
Den sjette symfoni.

Side 20
ORD

Hvilket ord er det største?
Som en båt i alfabetet,
Som en sang i barnet
Som må lære alt
Fra begynnelsen.

Sjelen er en bolig for våre tanker,
Taushet er et skip på havet, uten last.
Jeg søker ord og møteplasser,
Og kjenner regnbuen som et vern
Av kjærlighet
Mot troll og regn, og hagl.

Ordene kan ikke fornekte sin form
Og sitt innhold.
Bålet kan ikke fornekte sin ild,
Og fangen kan ikke fornekte sin skyld.

Ordene åpenbarer verden for oss,
Og gir oss begreper om hemmeligheten
Bak alle fjell, bak ordene og vinden
Som synger i skogen,
Og gir oss et anker for livet.


STRØM I VANNET

Når tungen går lett
Er det som strøm i vannet.
Fisken skal opp for å gyte
Og bjørnen står i fossen
Med kvasse klør.

Mange mennesker kjenner strøm i vannet,
Jaget i samfunnet drar oss med,
Og en del bukker under på veien.
Det er tragisk, men sant.
Taushetens smil har et ansikt.
Vi må lære å lytte, lære å se vår søsken
Som fisker i vannet.


Side 21
STILLHET


At det er stille,
Stille under jorden,
Det tror vi på,
Selv om stillheten skriker
Av tusen år historie,
Og vi hører vandring av tilhørere
Som kommer og går.

Stillheten etterpå,
Når åkeren har lagt seg,
Og elgoksen er badet i sol
På vollen, langs skinnegangen,
Er uten grenser.

Stillheten har et eget galleri.
Det er en talerstol i akvarell,
Et utstillingsvindu
For forbipasserende.

At fossilene er stille,
Vet vi som et sentralt tema
I messehallen.
Vi kan assosiere historiens gang.


HVITE HESTER

Hvem ser hvite hester
I snø og is?
Snøfugl i fjellet våkner i lyset,
Og beveger seg lydløst
Mellom gamle bjørketre og busk.

Typisk med fjellhare
Og ryper, hvite ryper som flyr,
Ørsmå stemmer, vind.
Alt i en mystisk atmosfære i høyden.
Og breen brekker i polhavet
Mens isbjørnen kjemper for maten,
Og fiskeren kan sove ut.

Side 22
DAGENE

Dagene er mange,
Og kommer nølende,
Vare som rådyrøyner,
Og legger seg i naturen
Som herskere over alt.

Dagene danner grenser,
Og skygger våre liv
Mot det søvnblå havet.
Og vi flettes inn av solen
Til en grønn tråd i veven.


SKOG

Vi er vitne til skogen
Og stillheten,
Og kjenner oss berørt av livet
Som skyller over vårt ansikt.

Vi går varsomt,
Og har øynene åpne for variasjoner,
Og lytter til stemmer
I stillhetens paradis.

Vi sitter i et tre og observerer
Alt som skjer i nabolaget,
Og kan rapportere om kattugler
Og flaggermus.

Vi er vitne til forgjengelighet,
Sårbarhet, og er nyfikne på våren
Som kommer imot oss
Som en elskelig venn.

Vi har vinger, og kjenner oss lette
Som snøspurv og toppmeis,
Og er hjemme i skaperverket.
Men Guds veier kan ingen måle.

 Side 23
BRENT SKOG

Jeg brant av noen tusen mål,
Men det blir nok sommer likevel.
Jeg brant av noen tusen kroner,
Og ber om tilgivelse.

Kanskje var det noen som ville berike seg
For en aften.
Jeg føler meg såret, og er i dyp stillhet.
Jeg kjenner opprør,
Men kanskje burde jeg heller ta det med ro
Og tenke på den ene.

Jeg brant alle broer i kjærlighetens verden,
Og sitter nå alene igjen, ribbet.
Hele livet brenner dette navnet i min sjel.
Den ene brenner og lyser.
Jeg kan aldri glemme tiden vi fikk sammen,
Og at vi skal møtes igjen.  


TID

Jeg kjenner lengsel i mitt hus,
Jeg føler tiden banker på,
At noen leter etter et tilfluktsrom.
Jeg tørster etter den ene,
Som er et levende bilde, en blomst
Som aldri visner.

Tiden er som en pyramide.
I begynnelsen er tiden uendelig,
Men etter hvert blir tiden en varde
Som lyser over de blå fjell.

Jeg bærer kroppen som et bevis på tiden
Som glir ifra oss, mens vi ennå lever.
Og jeg lengter etter å favne den ene
Som en blomst jeg vil eie
Som den høyeste glede bak stjernegitteret,
I Paradis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar