fredag 18. januar 2013

HVITE HESTER I FJELLET av Sigve Lauvaas * Side 30-37 (Bok 3-2013

HESTER PÅ FJELLET - NASJONALGALLERIET



VED GLITRETINDEN

Fjellet troner høyt og hellig.
Dal og fjell går hånd i hånd.
Og mot dagen skinner solen
Høyt til fjells med vardeblikk.

Vinden feier fjell og vidde.
Glitretinden smiler bredt.
Her går hest og folk i følge
Over egg mot syningsrand.

Hjerter banker for den ene
På en bratt og kronglet sti.
Fjellparti som fra et bilde.
Vidsyn over hundre mil.

I en skygge beiter hjorten,
I en fjellskrent går en bjørn.
Fisk i vannet, fugl i luften.
Her er liv fra fjell til strand.

Kom i laget, syng for fjellet,
Friheten i norsk natur.
Majesteter, mann og kvinne,
Syng for barnet i vårt liv
Syng for kjærligheten, håpet,
Fjellet våkner til sin tid.


STILLHET

Alt er stille i fjellet,
Hvert sekund toner stillheten,
Og lyser fra sin høye himmel.
Stillheten har sine røtter i fjellet
Som synger når vinden seiler
Og snøen danser på vidda.
Alt er stille i ensomhetens rike
Der prest og lekmann har en stemme,
Og barna er greiner på treet
Til gir ly for stormen.

Side 31
DIKT I VIND

Her er de første ord jeg skrev
Til vinden som økte til storm
Og knuste taket.

Huset ble åpnet fra alle sider,
Og ble til omsorgsbolig
For omstreifere.

Jeg dikter gjerne om enker
Som sitter med små barn
Mens mannen vandrer.

Et annet dikt handler om å leve
I forkledning, og være gjestmild,
Med øye for de fattige.

At vinden tar ordene til seg,
Gir oss noe å tenke på.
Orden kan komme langt.


TIDEN

Som vi skreller epler, skreller vi tid.
Appelsinskall skrelles bort
Som historie.

Vi lever i et oppløst samfunn,
Hvor stillheten blir en ressurs
I utkanten av folkehavet.

Tiden er et ekko i vårt hjerte.
Tiden venter på meg hver dag,
Og følger meg på trikken.

Tiden er i det høye, og i det lave.
Oppskriften på tid er en gåte.
Skaperen tar oss med i stillhetens hus,
Så vi kan tenke klart.

Side 32
MALE

Jeg kan ikke male fjell,
Men blir imponert av styrken og tyngden
Til alle jordens underverk.

Fjellene lyser som varder over hele jorden,
Og jeg flyr fra topp til topp
Med ryggsekk og malerpensel.

Kanskje kommer de dype strekene
Og den rette fargen frem
I dagens bildevev?

En maler blander sol og regn,
Så blir det en forkledning, og maleriet
Blir solgt til høy pris.


NÆRHET

Jeg er nær himmelen når jeg sover.
Da svømmer jeg i ord
Som lovpriser Gud og englene.

Jeg føler nærhet til lyset, og plukker blomster
Til en god venn.
Jeg er på høyden når jeg kan gi.

Jeg er nær veien og rommet, tiden og ordet.
Og jeg deler gjerne av mine frodige vekster,
Som er dikt fra begynnelsen.

Jeg vil så frø til hjerter, små ord av godhet
Som kommer igjen år etter år,
Og blir et bakteppe til livet.

Jeg er nær den som er nær meg på veien.
En engel bor i mitt indre dag og natt,
Og alltid vil den ene være der jeg er.

 Side 33
ORD

Ordene kommer imot meg
Som luft og tid og vei.
De strømmer som bilder i luften
Og gir meg en opplevelse
Av å leve i en fargerik film.

Hele tiden er ordene i min nærhet
Som engler, og venner,
Foreldre, søster og bror.
Ordene trenger ikke på,
Men tilbyr seg, og rekker hånden ut
I all slags vær, gjennom hele livet.

Ordene er mellom menneskene
Som veier og luft,
Og de blinker og lyser som stjerner
Og blomster i sol.
Ordene kommer vart, stillferdig,
Og hvisker med myk stemme
Til mitt hvileløse hjerte.

Jeg tar ordene til meg,
Og bunter dem som syriner og nellik
Til en vase av gull og sølv.
Jeg frydes av ordene, og løftes
På vinger over hvite fjell,
Der jeg kan hvile ut.


STRÅ

At vi er strå og støv mot det evige,
Mot himmelen og salmisten i Bibelen,
At vi er et bilde av Gud,
At vår tid er i Mesterens hånd,
Det er en gåte.
At vi lever under Hans visdom,
Og er lysets barn i kjærlighet og tro,
Det fyller vårt hjerte med en ny sang.
Det er nåde over nåde.

Side 34
DIKT I FJELL

Alle sprekkene i fjellet
Er runer fra tidens vandring,
Frem til i dag.

Sekund for sekund tikker tidens ur
Og legger historien bak seg.
Med ordene kan vi fortelle
Våre barn og barnebarn.
Med tidens tegn kan fjellet vitne
Om alder og år.

Jeg kan dikte et fjell med hvite hester,
Men ordene kan jeg ikke dikte.
De er limet i samfunnet.

Et fjell med sprekker, en hånd med furer,
Et hav med bølger, en verden med uro,
Hva kan vi lære av det?

Tenk at det snart er natt.
Snart slukkes lyset,
Og du har bare noen sekunder igjen
Før toget går.
Men du skal skrive en siste hilsen.
Hva skriver du da?

Et navn, et ord, et kjærtegn,
Noe som ligner et dikt.
Mine ord vil nok bli brent på bål,
Men navnet vil leve.
Navnet over alle navn er lyset
Som aldri slokner.

Jeg skal fange noen ord på veien
Og skrive et dikt til den ene
Som synger i mitt hjerte.
Jeg vil skrive et dikt jeg kan nynne
Før jeg sovner,
Og jeg vil lytte til englene
I de store hvite fjell.


Side 35

VELGE

Vi gåtefulle må velge,
Vi må ta våre valg,
Vi må ha mot til å si
Våre meninger.

Det er for sent å snu,
Vi må velge i dag, nå,
Mens tiden kommer til oss,
Mens ordene lyser.

Det finnes en bestemmelse
Når vi velger,
Og vi møtes igjen
I et hav av meninger.

Vi gåtefulle trenger tid,
Er tidlig på jobben,
Handler med mot
Og vipper vektskåla.

Vi velger luft fra fjellet,
Velger å møtes,
Velger den ene
Som omringer hele verden.


LYS

Levende lys, tusen lys,
Min elskede lyser i rommet,
Navnet lyser.
Det er et hus i fjellet, et øye i fjellet,
Hører ekko av en fortrolig stemme,
Denne ømme kraften
Som lyser, en gåte.

Jeg ser hvite hester på fjellet,
Speil av hester, en strøm av hester
Mot vinduet, mot huset, her nede,
Forvandlingen roper, en gåte.

Side 36
ANSIKT

Ansikt i fjellet, bilde på veggen,
Løfter bilde med oss, vandrer i fjellet
Etter gammelt bilde, speil,
Et vann som lyser, taler,
Skrift på veggen, granitt lyser i tunet,
Barnet lyser.

Leter etter hverandre, leser arr,
Ser verden uten armer,
Et ansikt i mørket, en måne bak fjellet.
Ser en åker i ditt ansikt.
Du skal vokse.


LITEN

En stund var jeg liten, vokste.
En liten stund var jeg,
Trente mitt øye, åpnet mitt hjerte,
Følte din stemme, hånden
Som bar meg.

Døren og rommet, huset og tiden,
Åpner og lukker, står som en søyle i alt,
Viser oss veien, kommer med barnet
Som lærer navnet, ordet som skaper,
Forvandler, blomster i hagen
Løfter i kjærlighet. Underet skjer,
En liten blir mamma. Pappa blir liten,
Alene er fjellet, tålmodig i stillhet,
Takker den ene,
Takker Gud.


HØR

Hør denne dommen, et bilde, en maske,
Et tegn, spor av et menneske, spor av gull
I fjellet som lyser. Hør etter navnet, stemmer
I natten, lytt etter ordet som skaper, gir liv.

Side 37
HUS PÅ FJELL

Huset vokser, fjellet,
Hugget ut av granitt og marmor,
Hamret til av gull.

Lyser i natten, lyser i hvite hester,
Løftet i skyer, driver med vinden,
Driver i ringer som lyser
Og åpner landskapet i morgendis.

Fjell på fjell blir synlige, en rad
Hvite hester i trav.
Klokker kimer i dalen, ekko.
Den ene våker, og barnet sover.

Huset lyser i fjellet, vinduer åpne,
Uendelig fred, stillhet og pust
Fra en fjellverden uten like,
En åpen bok i kraft.
Tenker på fremtiden, og er redd
Vekkeruret, fjelltoppen lyser,
Varden brenner.


STIEN

Over fjellet går en sti
Med tause mennesker, tause
Rop i fjellet, andakt, nåde.
Alle lytter bøyd mot jorden, fjellet
Lyser, løfter sangen,
Den tause sangen mellom oss.

Hva er vi? Hva vil vi?
Vandrer fra begivenhet til nye spor,
Kjenner og føler en hånd.
Noen løfter oss over, en kraft bærer.
Vi er under, ikke alene,
Vi vandrer i flokk over fjellet.
Vinden strømmer. Vi fornemmer Gud
Mellom stjerner og blomster. En gåte.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar