torsdag 2. april 2020

HAVET KOMMER Poesi 2019-3 Side 1-7 * Sigve Lauvaas



Havet kommer-Ill.
HAVET KOMMER



POESI
2019-3


Sigve Lauvaas


Nobel Forlag



Side 1-7


HAVET

Havet kommer.
La oss leve.
Jeg skjelver, jeg roper.
Hør meg, Gud.

Organisten spiller,
Sangen toner,
Bølgene slår mot land.

Lær meg å elske musikken jeg hører,
Velsign våre barn
Og vår alderdom.

Havet er evig som sol og måne,
Evig som dag og natt.
Tiden taper terreng i livet.
Havet slår om seg
Med bulder og brak.

Havet knuser og legger til side
Alt som har vært.
Hvert sekund er en soloppgang
Til en ny dag.


BÅT

Båtmotoren dunker
Og fuglene følger med.
De taler det samme språk som før,
Og er klar til å lette, og stupe
Når matfatet åpner sitt gap.

Gamle på en benk i parken
Tenker på barndommen i en båt.
Nå hilser de naturen,
Og bevegelsene til fugler og småfisk.
Det er underlig å være til i dag.


LEVE

Godt å leve.
En due kommer med brev.
Et ord er en skatt
Som kommer fra hjertet.
Håpet gir liv.
Vi finner oss selv
I tidens malende strøm.

Godt å leve
Med ordene som dører.
De hellige ord har stor kraft
Inn i en vanskelig tid.
Berøring av lys og himmel
Skal redde oss fra mørkets makt
Til et nytt liv bak gitteret.


MALER

Maleren maler fjellet,
Som vi bestiger.
Oljeberget farger våre liv med godhet.

Maleren ser rynker i ansiktet, tårer
Og uendelig slit. Men vi lever.
Krigen er slutt, og vi er nakne.
Maleren kler oss med skarlagen
Og løfter oss i rommet.

Alt som er mellom oss
Er en hemmelighet.
Vi har overlevd, og skal leve videre
Til fjellene stuper. -
Vi er i trygge hender.


HAVET

Havet skyller mot min dør,
Og hagen er full av fisk.
Jeg lever i været, og tenker på Gud
Som skapte alt så fint.

Havet har tusen øyner,
Og bølger blindt mot vår kyst.
Jeg surfer litt på en bølge,
Før krabben må krabbe i land.

Havet er tidlig i rute, og maler
Som katten Grå.
Den sniker og pisker mot rute.
Gud hjelp, - hva gjør jeg nå?

Ustyrlig som havet, ustyrlige vind
Som roper som løve og tiger.
I natt skal jeg låse døren min
Og håpe på lysere tider.


SNØ

Den faller ned, svever,
Før den treffer der den skal.
Snøen hjelper oss å leve
I et iskaldt land.

Snø på alle stier, over fjell og dal.
Men snart skal blomsten spire,
Og lauv i tusental.

Det synger over heimen,
Der tuntreet har rot.
Og snøen reiser i bølgehav,
Så langt som sør fra nord.


ALENE

Helt alene i vannkanten.
Noen fiskere er ute på havet.
Måkene flakser og forteller
Om en eventyrlig dag.

Alene ved skogen,
Med hodet på en stein.
Noen humler surrer i bedet,
Som blir vakrere for hver dag.

Alene med sommer i kjolen,
Under knærne, over alt.
Temperaturen speiler åkeren,
Som snart tørker ut.

Alene for å bevare gamle hus,
Tradisjoner, minnesmerker.
De andre reiste over havet
Og kom aldri igjen.


GLEDE

Der finnes mennesker som stråler av glede,
Som lyktestolper langs veien.
Disse menneskene har jeg møtt,
Og er blitt begeistret.

Dette lyset som flommer over
Og legger seg på alt den treffer,
Åpner mitt hjerte for takknemmelighet.
Tenk, at nettopp jeg får oppleve dette.

Sånn kan vi gå videre, og møte fremmede
Med en utstrakt hånd, med varme og lys
Som forteller om sannheten i ordet,
Som er barnas beste venn.


FJELL

Jeg er lenket til havet.
Gjennom tusen år har jeg ført min sak.

Havet krever rom til å boltre seg.
Men fjellet holder havet i sin hånd.

Jeg er lenket til verden,
Og kom naken hit.
Men fjellet gav meg utsikt
Til verdens ende.

Jeg er lenket til språket, som gir fred.
Det maler i meg kunnskap
Og sannhet om det evige liv.

Fjellet er min borg og min klippe.
Det lyser i en mørk verden
Og skaper håp om en hellig forvandling.
Det er min arv og min tro.


VERDEN

Hvor er de fire verdenshjørner?
Solen står opp i øst, og går ned i vest.
Reiseruten til alle stjerner og planeter
Er nøye uttenkt i skapelsen.

Han som skapte, såg hvert menneske
Før det ble født, og gav det et navn.
Vi er i verden for å fylle den med glede.
Vi er greiner på treet som vinker.

Hvem er det som går igjen, og skriver?
Historien blir fortalt fra slekt til slekt.
Alle som er spredt, skal komme tilbake.
Og huset skal fylles med hellig jubel.


FUGL

Hvordan vender du tilbake,
Du menneskebarn?
År etter år er svaleparet tilbake
Og bygger sitt rede.

Som bølgene velter over havet
Og kommer igjen og igjen,
Er fuglene tilbake om våren
Som et sikkert tegn.

Om du lytter til et levende hjerte,
Kan en kjenne fred.
Sånn er det når våren kommer tilbake
Med nytt liv fra en annen verden.

Vi lytter til fottrinn i naturen.
Og barn blir født, og sovner inn.
Alt er et mysterium, et under.

Vi lever som et frø fra dag til dag,
Og beveger oss på tidens klippevegg
Med kurs for Det hellige landet.


FREMMED

Fugl fra det fremmede
Kretser rundt mitt hus.
Det bærer bud om været.
Med usynlige vinger
Flyr det inn fra havet og forteller
Om fremmede folk og dyr.

Fuglene flokker seg rundt fatet.
De kommer med sommervinden
Som en frøsverm.
De sprer seg i åker og eng,
Og kommer til oss med tårer
Og skjelvende hender.
De tråkker ned vår kultur
Og vår hellige jord.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar